Noční pták - Recenze: The Princess Bride

Recenze: The Princess Bride

Slyšeli jste někdy o chlápkovi jménem William Goldman? Já se přiznávám, že ne. Údajně je to jeden z nejvýraznějších amerických spisovatelů, a hlavně scénáristů, minulého století. Napsal třeba filmy Butch Cassidy a Sundance Kid nebo Všichni prezidentovi muži. Oba jsem viděl. Jak se jmenoval scénárista, jsem neměl ponětí. Dneska jsem od Goldmana dočetl knížku jménem The Princess Bride. Dostal jsem se k ní shodou okolností. Potřeboval jsem kvůli jednomu svému vedlejšímu projektu přečíst co nejvíc knih o pirátech. Začal jsem proto prohledávat různé čtenářské databáze. The Princess Bride jsem si několikrát všiml na prvním místě žebříčků knih s pirátskou tématikou.

Po přečtení vyšlo najevo, že o pirátech moc není. Nijak zvlášť mi to ale nevadilo, poněvadž za přečtení stála. Prý je kultovní, stejně jako film z roku 1987, jež podle ní Goldman napsal. V době, kdy jsem psal tenhle článek, visel celý na Youtube, ale ještě jsem ho neviděl. Žánr The Princess Bride by se asi dal označit jako fantasy. Nečekejte ovšem běžné fantasy rekvizity, jako jsou vousatí čarodějové, sveřepí trpaslíci, moudří elfové, lstiví draci a tak podobně.

Prostředí The Princess Bride ze všeho nejvíc připomíná (Jen trochu odbočím. Styl je taky dost specifický. Goldman často odbíhá od hlavního tématu. Zhusta vkládá do textu nesouvisející závorky. Někdy jsou pořádně dlouhé. Zabírají i celé odstavce. Jsou daleko delší než tahle ukázka. Miliónkrát, bžiliónkrát, skviliónkrát delší. Věřte mi, nekecám.) příběhy Zora mstitele v kombinaci s Kupcem benátským a Vladařem.

Goldman od začátku slibuje, že v knize bude všechno: dobrodružství, chrabří hrdinové, šermířské souboje, pomsta, pravá láska, odvážné útěky, krásná princezna čekající na záchranu, odporní zlosynové a ledacos dalšího. A taky že to tam je. Ale abych se konečně dostal k příběhu. Má nejméně dvě roviny. V jedné promlouvá sám Goldman a vypráví, jak mu jako dítěti otec četl knihu od nějakého S. Morgensterna. Jenže vynechával nudné pasáže a četl jen ty dostatečně akční. Když se Goldman pokusil nabídnout knihu svému vlastnímu synovi, neuspěl.

Proto se rozhodl, že ji zkrátí. Vlastní děj S. Morgensternova veledíla se pak odehrává v renesančně působícím království jménem Florin. Není nepodobné Benátkám. Žije v něm krásná dívka jménem Buttercup (česky pryskyřník, podobnost s Triss Ranuncul je čistě náhodná). Buttercup miluje mladíka jménem Westley a on miluje ji.

Jenže je chudý, a tak se vydá do světa vydělat peníze, aby si mohl Buttercup vzít. Pak ale přijde zpráva, že zemřel, když jeho loď přepadli piráti. Brzo na to se Buttercup rozhodne pojmout za ženu zlý florinský princ Humperdinck. Zaplete se do toho ještě několik dalších zajímavých postav. Nejlepší je španělský šermíř Inigo Montoya, který prahne po pomstě na šestiprstém vrahovi svého otce.

Goldman do děje často vstupuje a vysvětluje, co musel z knihy vystřihnout, poněvadž by to bylo pro dnešního čtenáře nesrozumitelné. Je to vtipné, odlehčené a čte se to vážně dobře. Až na některé na můj vkus trochu rozvláčné pasáže. Slovní zásoba je neobvyklá, setkal jsem se se spoustou nových anglických slov (a proklínal nešikovný slovník ve svém novém Kindlu – ten starý byl lepší). Víc už není co dodat. Jestli máte náladu na podobný příběh, The Princess Bride by vám mohla přijít k chuti. Jen škoda, že o těch pirátech tam toho je málo.